dinsdag 29 oktober 2013

BELEZEN EN BELEGEN


VANDAAG VOEL IK ME ZÓ 
Wat ik bedoel?

Nou gewoon 'niet de neuzen dezelfde kant op' bij mij.

Toegegeven heb er heel lang over nagedacht, om deze mini column het levenslicht te laten zien.
HOEZO?

Oké, een poging om een voorbeeld te geven:
In een groep rookt iedereen, behalve... jij
In een cafe drinken ze allemaal alcohol, behalve... jij
Iedereen wil graag intelligent overkomen, behalve... jij
Wát iedereen belangrijk vindt, behalve... jij

OFTEWEL
Je voelt je buitengesloten omdat je anders denkt

Kan ik nu van wal steken?
Oké dan


Heb nooit begrepen als klein kind al [10 jaar]
waarom mijn leeftijdsgenoten zo graag boeken verslonden.
Boeken met verhalen die uit een of ander brein kwamen.
Als kind dus!


Mijn verklaring toen, hiervoor was:
Ze konden zichzelf niet of moeilijk vermaken
ze hadden daar het brein van iemand anders voor nodig.
Euh... ben je er nog?

Oh dat?
Nee, ben niet dyslectisch en heb ook geen andere handicap.


Wat ouder geworden bleef mijn aversie tegen boeken lezen alleen maar groter en groter.
Pas toen ik volwassen ben geworden begreep ik dat mensen  veel lazen om...
anderen te kunnen overrulen
of op z'n minst mee te kunnen praten over dit of dat boek.

Anderen gaven blijkbaar de voorkeur om een kamer vol boeken ten toon te stellen
en konden dan iets minder lezen zonder uit de toon te vallen.




Kennelijk hoorde het bij hun cultuurtje want ze zochten elkaar altijd op, om...
te bespreken wat ze zoal gelezen hadden.
Het delen van het  leesgenot zal ik maar zeggen.

Denk nou niet dat ik geen spannende jongensboeken heb verslonden maar...
altijd met mate.

Wezenlijk was het gewoon tijdverspilling voor mij niet meer maar ook niet minder.
Zoals de jeugd later zijn muziekidolen had, zo zag ik veel mensen om me heen
hun schrijversidolen hebben.

Vol spanning afwachtende wanneer het volgende boek van hem of haar uitkwam
omdat liefst als eerste het te bemachtigen en... te lezen
om daarna 'fatsoenlijk' een boek bespreking te houden met gelijkgestemden.

Begint je nu te begrijpen dat ik me nét als die 'eigenwijze' koe voel
die andersom staat?

Het opslaan van kennis dáár heb ik geen problemen mee
wel met het voordurend opslaan van hersenspinsels uit een of andere brein.

Euh nee, zoek geen gelijkgestemden die zijn zoals ik.
Immers... ze hebben net als ik, meer dan genoeg aan zichzelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten